Alla on 3 ministeriön kuntatyöryhmän perustetta, joilla he vaativat kuntauudistusta.
Tutkimuksien mukaan mitkään näistä perusteista eikä ennusteista ei pidä paikkaansa .
Lopettakoon hallitus keskustelun kuntauudistuksista ja keskittyisi tärkeämpiin asioihin.
Jos jotkut pienet kunnat haluavat liittyä toiseen kuntaan, niin antaa kuntien itse päättää näistä asioista ,

ei siihen tarvita hallituksen toimenpiteitä..

1. Nykyistä paremmin turvaisi peruspalvelujen järjestämisen

Maria Solakivi, Matti Virén: Tutkimus Kuntien henkilöstö, tehokkuus ja kuntakoko (2006):
On hieman yllättävää, että menoissa ja tehokkuudessa näkyvät vain hyvin heikosti mittakaavaetuihin liittyvät kuntakoon kasvun myötä laskevat kustannukset. Isot kunnat selviytyvät vertailuissa verraten heikosti, kun taas pienet kunnat selviytyvät usein jopa paremmin palveluiden tuotannosta.

2. Kuntien taloutta pyritään myös vahvistamaan
Tutkimus liitoskunnista Moisio, Uusitalo:
Liitoskuntien menot kasvoivat tilastollisesti merkitsevästi nopeammin kuin vertailukuntien menot. Liitoskuntien menot kasvoivat heti liitoksen jälkeisenä vuonna vertailukuntien menoihin verrattuina eivätkä aineiston perusteella laskeneet pitkälläkään aikavälillä. Moisio ja Uusitalo eivät siis löytäneet mitään merkkejä kuntaliitoksen menoja vähentävästä vaikutuksesta. Kuntaliitokset pikemminkin lisäsivät kuin vähensivät kuntien menoja.
Tilastot osoittavat, että suurissa kunnissa ja kuntayhtymissä asioita hoidetaan tehottomammin kuin pienemmissä. Tilastokeskuksen viime kuussa julkistaminen tietojen perusteella kuntien ja kuntayhtymien lainakanta kasvoi viime vuonna noin 900 miljoonaa euroa. Erityisen paljon lainakanta kasvoi yli 40 000 asukkaan kaupungeissa.

3. Perusteluina korostuvat erityisesti väestökehitystekijät

Ministeriötyöryhmän huoltosuhteen ennuste kunnissa on aivan väärä, sehän perustuu siihen , että jos työstä jää eläkkeelle, niin kukaan ei korvaa eläkkeelle jääneen työpaikkaa ? totta kai se korvataan, joko työttömällä tai ulkomaalaisella työvoimalla.

Jos seuraavan 10 vuoden aikana jää eläkkeelle 1 miljoona suomalaista, niin heidän

tilalle tulee normaalista nuorten ikääntymisestä johtuen 500 000 uutta työikäistä, loput

työntekijät on hankittava ulkomailta. Meidän on etsittävä  Virosta, Latviasta, Puolasta ym. maista

ammatti ihmisiä, jotka ovat valmiit muuttamaan Suomeen asumaan ja maksamaan veroja

tänne . Niin sanotut ”reppufirmat ” ei ole ratkaisu tähän, koska he maksavat veronsa

lähtömaihin, jos yleensä maksavat , ulkomaalaisten reppufirmojen käyttöä pitäisi rajoittaa.

Hallituksen päätehtävä on tehdä helpoksi työtä haluavien ihmisten maahan muutto Suomeen,

saman teki Ruotsi 60 ja 70 luvulla.